memòria

2017

Composició del Consell d’Administració


PRESIDENT

Jordi Torres Falcó

Ministre d’Ordenament del Territori


MEMBRES

Jordi Cinca Mateos

Vicepresident
Ministre de Finances

Josep Maria Missé Cortina

Vocal
Secretari d’Estat per a la Diversificació Econòmica

Jordi Nadal Bentadé

Vocal
Director general d’Andorra Telecom

Antoni Ambatlle Martín

Vocal
Director general adjunt d’Andorra Telecom

Cèsar Marquina Pérez de la Cruz

Secretari
Director de Seguretat i Control d’Andorra Telecom

Santiago Argelich Hesse

Conseller independent




Presentació


Si el 2016 es va tancar amb l’apagada del coure, el 2017 ha estat l’any de la renovació de la xarxa activa de la fibra òptica, un projecte que suposava el repte de canviar els dispositius en un total de 35.000 llars i empreses i que es tanca en un temps rècord de poc més de nou mesos. La migració ha permès disposar d’una xarxa puntera tecnològicament, incrementar l’amplada de banda del servei universal fins a les 300 Mbps i reduir a una cinquena part la xifra d’incidències.

La renovació tecnològica s’ha acompanyat d’una nova oferta de telefonia mòbil amb importants avantatges per als usuaris. Per una banda, s’incrementen de manera substancial les dades dels forfets de telefonia mòbil i, de l’altra, se’n creen de nous específics, que inclouen la connexió des de l’estranger. La cobertura de les necessitats dels clients s’amplia també amb l’eliminació del sostre de descàrregues de dades de les empreses. Per als particulars, el tràfic intern passa també a ser il·limitat i l’internacional s’amplia de 200 GB fins a les 500 GB.

El catàleg comercial creix amb productes dedicats a la seguretat, una política amb un doble objectiu: obtenir ingressos alternatius i contribuir a reforçar la seguretat de les dades de particulars i empreses. La contrastada experiència en aquest àmbit és la garantia que avala aquests nous productes i serveis.

La diversificació ha continuat amb importants passos a l’estranger. A la desinversió a l’operador espanyol Másmóvil, que ha suposat la venda de les accions adquirides el 2016 amb una plusvàlua de 26,7 milions, cal sumar-hi l’entrada en el capital d’Avatel, un dels operadors en expansió a la costa espanyola, una operació que comportarà importants sinèrgies. El contact center Espic ha continuat la línia ascendent amb un volum de negoci d’1,4 milions, uns resultats de 287.000 euros i una plantilla de 59 treballadors.

La companyia ha invertit un total de 20,4 milions d’euros, amb el canvi de la fibra òptica com a projecte bandera. Altres fites importants han estat la millora de la plataforma de televisió via Internet, la potenciació del servei de centraletes virtuals, la modernització de xarxes de transport de dades i veu IP, i l’ampliació dels enllaços internacionals de veu i dades. Al llarg del 2017 també s’ha fet un important esforç per millorar la xarxa mòbil tant en cobertura com en velocitat i capacitat.

En l’àmbit de la responsabilitat pública, el treball per a la digitalització de la societat i el desenvolupament de les TIC s’ha plasmat amb la creació de la primera incubadora/acceleradora, el NIU, amb el suport d’una àmplia xarxa de mentors i assessors. L’exercici s’ha tancat amb set empreses emergents instal·lades i la celebració del NIU Demo Day, una jornada amb inversors per finançar projectes específics del NIU o d’altres empreses.

L’aposta permanent per accions d’impacte social, com són la xarxa educativa XENA, el sistema de ràdio d’emergència TETRA o el correu ciutadà andorra.ad, s’ha vist reforçada amb l’adquisició per al cos de bombers del sistema Lifeseeker, una eina pionera de localització de desapareguts, així com l’impuls de l’app B-resol que permet notificar casos d’assetjament escolar i fomentar la mediació.

Des del punt de vista financer, Andorra Telecom ha tancat l’exercici amb una xifra de negoci de 95,6 milions d’euros, molt per sobre dels 86,3 milions d’euros pressupostats. Dos elements permeten explicar l’evolució; per una banda, el creixement de la facturació dels clients, un 6,8 % superior a la prevista, i, de l’altra, l’excel·lent comportament dels ingressos derivats de la itinerància dels turistes a Andorra, amb una davallada inferior a l’esperada.

Els 39,6 milions d’itinerància se situen per sota l’excepcional exercici del 2016, el darrer abans de l’entrada en vigor de la nova normativa europea, però és 5,6 milions superior a les previsions pressupostàries. La política d’adaptació al nou marc regulador europeu sobre la itinerància i els acords amb els operadors estrangers han permès esmorteir la caiguda prevista.

La bona evolució dels ingressos s’ha vist acompanyada per la contenció de la despesa d’explotació que s’ha reduït un 1,6 per cent sota el pressupost, fruit fonamental del control de les altres despeses d’explotació que han experimentat un descens del 4,5 %.

La voluntat de treballar per la millora de l’experiència del client i l’eficiència dels processos ha estat reconeguda amb l’obtenció de tres certificacions internacionals: la ISO 9001, el màxim referent en matèria de qualitat; la ISO 14001, l’única que permet certificar les polítiques de protecció al medi ambient; i la norma OHSAS 18001, que certifica les polítiques per reduir al màxim els accidents d’empresa o malalties professionals.



Processos i qualitat


La voluntat de treballar per la millora de l’experiència de client i l’eficiència dels processos ha estat reconeguda amb l’obtenció de tres certificacions internacionals, que avalen les polítiques desenvolupades des de la implantació del sistema de gestió integrat.

La primera de les certificacions obtinguda és la ISO 9001, el màxim referent en matèria de qualitat, que no només avala els processos interns i la satisfacció del client, sinó que dona eines per a la millora contínua.

La norma ISO 14001 és l’única que permet certificar les polítiques de protecció al medi ambient. Per a la seva obtenció, Andorra Telecom, ha desenvolupat un pla de maneig ambiental que inclou els objectius, les fites i els procediments per aconseguir-les, la definició de responsabilitats i la formació del personal entre d’altres mesures.

Pel que fa a la seguretat dels treballadors de l’empresa i empreses externes que hi col·laboren el compliment de la norma OHSAS 18001 certifica les polítiques d’Andorra Telecom per reduir al màxim els accidents d’empresa o malalties associades a l’activitat professional.

Aquestes certificacions se sumen a la Certificació de Gestió de Seguretat de la Informació d’AENOR, basada en la Norma ISO 27001, obtinguda el 2016.


ISO 9001
ISO 18001
ISO 14001